Stres może dotyczyć każdego człowieka, bez względu na płeć i wiek. Wywoływany jest zazwyczaj przez współczesne szybkie tempo życia, kłopoty w pracy, problemy finansowe, zdrowotne czy rodzinne. Na szczęście istnieje kilka prostych sposobów, by złagodzić objawy stresu.

Stres to czynnik, który zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu i pośrednio wpływa na zdrowie człowieka. Definicji stresu jest wiele, ale co do zasady stres określa się jako bodźce, który przeszkadzają człowiekowi w normalnych aktywnościach, a także reakcje organizmu na takie bodźce. Do reakcji tych zalicza się:

  • przyspieszony oddech,
  • podwyższone tętno,
  • dolegliwości bólowe (głowy, brzucha, karku),
  • nadmierne pocenie się,
  • rozdrażnienie,
  • poczucie bezsilności i beznadziei,
  • kłopoty ze snem,
  • utrata apetytu i wiele innych.

W sytuacjach stresowych ważne jest oddychanie

W nagłych sytuacjach stresowych, np. w miejscu pracy, ważne jest szybkie pokonanie fizjologicznych objawów zdenerwowania oraz powrót do normalnego funkcjonowania. Mogą w tym pomóc m.in. odpowiednie techniki oddychania. Polecane jest zwłaszcza tzw. oddychanie brzuszne – sprawia ono, że oddech jest wolniejszy, dłuższy i głębszy, a to prowadzi do uspokojenia i wyciszenia. W sytuacji stresowej należy więc:

  • usiąść wygodnie i przymknąć oczy,
  • wdychać powietrze nosem – podczas wdechu trzeba angażować mięśnie brzucha i przepony, co sprawia, że powietrze trafia głębiej do płuc,
  • zatrzymać oddech i policzyć do pięciu,
  • lekko wydychać powietrze ustami, rozluźniając brzuch, tułów i barki.

Oddech taki należy powtórzyć 10-20 razy.

Dieta na stres

Wiele osób w sytuacjach stresowych sięga po szybkie przekąski – tzw. zajadanie stresu jest częstym sposobem na ukojenie nerwów. Owszem, jedzenie pomaga radzić sobie ze stresem, ale nie powinno być to bezmyślne wpychanie w siebie niezdrowego jedzenia w postaci chipsów czy słodyczy. W momentach stresu lepiej sięgnąć po produkty bogate w magnez, cynk, wapń oraz witaminę B, odpowiedzialne za funkcjonowanie układu nerwowego. Może to być np. kawałek ciemnej, gorzkiej czekolady, pestki słonecznika lub dyni, a także orzechy czy migdały.

Bibliografia

  1. Gólcz M. Stres w pracy. Poradnik dla pracownika. Państwowa Inspekcja Pracy. Warszawa 2016.
  2. . Sygit-Kowalkowska E. Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna. Hygeia Public Health. 2014;49(2):202-208.
  3. Sokołowska M. Jak radzić sobie ze stresem w pracy. Miesięcznik dyrektora szkoły. 2014,1:52-56.